måndag 15 februari 2010

First day @ school

15/02 - 2010

Första skoldagen då.
På morgonen var jag på banken och skrev min livs första check, australiensarna verkar inte ha fattat det där med att betala på enklare sätt ;D

Men men, skolan såg väldig fin ut, svala, fina lokaler. Datorerna var lite... tja. En annan sak de inte verkar fatta här nere är dator och internet... Det är synd om nördar i Australien tycker jag. Dock har jag inte sett mac-salen än, men jag hoppas det är nom nom nom. Jag har alltid haft en romans med mac, fast jag älskar ändå min pc.

En lustig sak var ju att ungefär halva Sverige verkar gå på Martin College xD Av de som började idag var det ungefär lika många svenskar som australiensare (!), fast det verkade saknas en del av lokalungdomarna (aja baja).

Schemat jag fick för denna veckan var inte så svårt att förstå, bara väldigt annourlunda från hur det är i svenska skolor. Nu ska jag skriva upp det här för att se om jag förstår själv:
Varje "studieperiod" pågår i 5 veckor, då man läser ett fåtal ämnen (jag läser 2, tror jag?), sedan byter man. Och så håller man på så var femte vecka.
Varje dag är också uppdelat i 5 pass. Morgon (8:15-10:45), Morning Tea (10:45-11:00), Förmiddag (11:00-13:30), Lunch (13:30-14:30), Eftermiddag (14:30-17:00). Denna vecka läser jag bara period 3 & 5, och är ledig på Fredag. Det kommer säkert att ändra sig, men det verkar rätt soft. Mina två kurser jag läser nu verkar vara Drawing och Professional Practice I. Vette fan vad det är, men det får jag reda på imorgon, haha.

Annars har det varit SJUKT varmt idag, 32 grader sa min dator till mig när klockan var ca 12-13. Dock har det blåst lite. Liiite. xD Haha! Nehej, nu ska jag läsa en stund och försöka kyla ner mig.

/Anah

1 kommentar:

  1. Australienska scheman verkar awesome ju ^^. Höhö at the internetz and computahz. Tänk så är mac-salen full av den här modellen av mac: http://www.eur0trash.net/images/items/001/04b.jpg xD. Skönt att det iaf är svalt i skolan; sjukt jobbigt att sitta i en varm sal!

    Och woah, 32 grader.. Det börjar komma upp i bastu-temperaturer!

    (btw, verkar som att australien har nån skum fetisch för siffran 5)

    Puss puss ♥ (hax)

    SvaraRadera